Rabu, 9 Disember 2009

bakat datang dari mana?

* ini adalah entri luahan perasaan.. *

hari ni saya sangattttt emo..tersangat emo..memerlukan eili syairah dan nur madihah untuk meluahkan.. o(╥﹏╥)o walaupun memang hari-hari saya emo, tp kali ni memang terasa tersgt emo!

jiwa kacau! huh! semua benda yg saya buat tak kena.. T_T

dan, sejak akhir2 ni saya sangat sedar, NUR ATIQAH memang seorang yang sangat tak berbakat! sangat! dari mana bakat tu datang sebenarnya? apa itu bakat?

kajian: mengapa saya kata saya tiada bakat?

saya memang seorang yang sangat-sangat tiada bakat...tak kiralah dalam apa jua bidang, memang tak ada!


1.BAKAT MEMPENGARUHI ORANG


saya selalu je cuba mempengaruhi orang...tapi langsung tak menjadi..tak kiralah untuk apa..sebagai contoh:

situasi 1

saya masuk intan's birthday contest, dan contest tersebut memerlukan orang untuk vote..saya telah promote kat YM, kat blog, kat FB, kat FS...dan memang tak ada kemajuan...vote saya takat tu juga..dah tak ada peluang nak menang...saya memang tak ada bakat untuk mempengaruhi.. T_T


situasi 2

saya ada memasuki contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. contest tersebut memerlukan kita promote dan mempengaruhi orang lain untuk menyertai..habis lenguh tangan saya ni promote kat orang..hari2 berjam2 mengadap laptop..tp tak ada seorg pun yang terpengaruh..haih! memang saya tak ada bakat dalam mempengaruh.. T_T

contest tu jugak ditentukan cara menangnya dengan laman web atau blog kita ni berada di tangga 10 keatas di dalam carian google kalau taip HIDUP BERANI UNTUK GAGAL. semalam saya berada di tangga ke 8.hari ni terus jatuh ke tangga ke 23! T_T


situasi 3

saya ada satu blogshop..sampai sekarang barangan kat kedai tersebut tak laku2..haih! padahal mmg dah byk saya promote..saya memang tak ada bakat untuk mempengaruhi orang.. T_T


situasi 4

saya selalu ajak kawan saya buat perkara yang saya fikir seronok..contohnya ajak pegi jalan2..penat mulut saya mempromote..bla..bla..bla..bla..dan bla..tapi, akhir sekali terus jawapan, "emm" dari mulut kawan...hehehe..lawak pun ada rasanya..memang saya tak ada bakat untuk mempengaruhi orang! T_T


saya memang tak sesuai menjadi seorang promoter..haha..tapi saya seorang yang sangat cepat terpengaruh...sebagai contoh, kalau ada sape2 yang letak link kat shoutbox saya, terus saya klik..hehe..mmg cepat terpengaruh.. pastu, kalau ada orang yang promote ttg makanan..contohnya cuma cakap, "pegilah makan kat situ..sedap!" terus saya rasa nak cuba...alahai...cepatnya terpengaruh.. T_T


2. BAKAT MEMASAK


saya minat memasak, tapi saya memang tak pandai memasak..kalau masakan yang sepatutnya sedap, tapi bila saya buat mesti ada yang tak kena..saya memang tak ada bakat memasak.. T_T


situasi 1

cuba tengok cupcake yang saya buat...buruk sangat! memang tak ada bakat memasak.. T_T


situasi 2

perbualan antara saya dan mak saudara di kampung:

m.cik pah, gano buat ayam goreng ni? sedap! (mcm mana buat ayam goreng ni? sedap!)

senang jah..kakak ambik bla..bla..bla..pastu campur semuanya (senang je..campurkan semua bahan)

ok! nanti balik kakak nak buat!


kat rumah: terus cuba resepi ayam goreng yang dipelajari kat kampung, tapi..hasilnya tak sedap! oh...saya memang tak ada bakat memasak!


situasi 3

konon2nya nak cuba kot2 ada bakat terpendam..cuba buat lasagna sendiri-tanpa-melihat-resepi...hasilnya: di sini..

saya memang tak ada bakat memasak! T_T

situasi 4

masa semester 4 dulu, saya selalu dimarahi.. "apasal la kau ni lembab sangat???" oleh lecturer saya..huuu..sedih! T_T memang harus akui saya tak ada bakat memasak..

akhirnya, saya dapat B untuk kelas commercial cooking masa semester 4 dan pointer jatuh merudum!

3. BAKAT SUSUN ATUR DAN KREATIVITI

chewah! comel gila nama bakat..ok, teruskan.......
saya memang tak kreatif, dan langsung tak ada bakat untuk fikir macam mana buat benda ni jadi cantik? mcm mana nak susun benda ni jadi elok? dan sebagainya...bukti paling ketara bahawa saya tak ada bakat:

tengoklah hasil kerja saya..langsung tak ada kreativiti! T_T


malu nak mengaku ni kebun saya.. T_T kononnya nak buat renovation, sampai sekarang tak siap2..


alangkah bagusnya kalau saya ada bakat dan kreativiti yang tinggi..boleh buat farmville jd mcm ni:

dan buat kad yang cantik macam ni, seperti hasil tangan nasuha



sebenarnya saya memang tak berbakat dalam macam-macam hal lagi..contohnya tak berbakat untuk menjahit, tak berbakat untuk mengawal berat badan, tak berbakat untuk mengemas rumah, tak berbakat untuk menulis, tak berbakat untuk buat orang senang dan.....dah lah, tak nak cakap dah..semakin tulis semakin rasa kasihan kat diri sendiri.. o(╥﹏╥)o

APA-APA PUN, HARUS TERUS BERUSAHA! BYE!


5 ulasan:

imHepPie berkata...

aku pon xda bakap haha xpa kita geng!

anin berkata...

Atiqah..mungkin bakat sebnar adik tak jumpa lagi.. itu bakat yang boleh digilap.. memasak bukan sekali masak terus sedap.. perlu lots of experience..begitu juga nak mempengaruhi orang..skill yg adakala x ada pd kita tp kita kena belajar la..lagi2 atiqah ada bukak online shop...promote..exchange link.. kena belajar sabar ye dikk

anin berkata...

akak dah vote 4 u contest intan tu.. goo dluckkk

-atiQah- berkata...

mimie: haha..boleh2..jom kita geng!

anin: terima kasih kak.. :-) mmg saya jenis org yg xberapa sabar..perlu byk belajar lagi.. :-) kalau bab memasak tu, saya student foodservice management..mmg skill memsk saya dah ada sikit, tp mmg xada bakat..kalau buat kat rumah, ok sikit berbanding kat kelas..mgkin sbb kat kelas stress kot..
apa2pun...terima kasih kak anin.. :-D

Tanpa Nama berkata...

Sama2.. bakat adik byk lg sbnrny.. cuma x jmp je..dulu akk pun time nk isi borg bhgian bakat tu mcm x tau nk tulis ape.. masak asal sdp tekak mkn je.. dah kawin ada anak keje lgik masa 2 kurg tp alhmdulillahhh dipermudahkan.. makan lua jarang msk sndiri aje...

kak anin

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat