Ahad, 3 Januari 2010

macam mana ingin meringankan blog?

meringankan di sini bukan bermaksud kita semua tarik dan cubit sikit-sikit blog sehingga blog menjadi kecil dan ringan..

sebelum ni saya langsung tak tahu bahawa blog mempunyai berat. saya cuma fikir blog tu biasa sahaja..

kemudian, saya pernah ke satu blog, dan di situ ada tempat untuk timbang berat blog, dan hasilnya memang blog saya berat..

emmm...macam mana nak meringankan blog? ada kaitan dengan gambar2 di tepi2 ke? saya suka kalau blog saya jadi comel, cute dan cantik (triple C), walaupun belum jadi mcm tu, tapi saya sedang cuba..hehe..

harap ramai yang sudi jawab soalan saya ini ye.. :-)




•.★*... ...*★.• •.★*... ...*★.• •.★*... ...*★.•

terima kasih kerana membaca entri di blog ini..
(^_^)v

jangan lupa untuk sertai contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL
=)

8 ulasan:

Atiqah berkata...

blog awk ni byk sgt la widget kat sekeliling..bila sy buka blog awk, sy kena tggu lama bru dpt bce full entry..kdg tu lmbt sgt sy ttup je..so, di sini awk tlh menyebabkan reader lari sec x lgsg..
tmbh2 bila internet sgt lmbt..makanye..lg lama la nk tggu..
better x yah la ltk byk2 sgt gmbr kat tepi tu..kalo nk ltk gmbr cute2 tu pun, kurgkan semaksima mgkn..
blog sy pun berat jgk..so, sy buang je la mne yg x ptt...

Tanpa Nama berkata...

err..rasanya awk buang sajala apa yg awk rasa x patut..hehehehe..

Skyevo Studio berkata...

cara paling baik untuk ringankan blog ialah kurangkan HTML request...
HTML request nie ade kaitan ngan gambar2 n segala yg berkaitan ngan HTML...
Saya sarankan awak kurangkan penggunaan gambar dan jika boleh, kurangkan juga apa sahaja javascript yg anda telah pasang di blog itu

-atiQah- berkata...

atiqah,
terima kasih banyak2.. :-)
saya selalu guna streamyx, jd tak pernah rasa blog ni berat..

tapi bila sekarang guna broadband, barulah rasa memang berat sangat blog nih..

-atiQah- berkata...

monica,
baik..saya akan buang apa yang tak patut.. :-)

-atiQah- berkata...

Skyevo Studio,
oooo...mcm tu...ok2.. :-)
terima kasih...saya akan buat mcm tu..

AJ berkata...

Kt mane bleh timbang blog tu?haahla,rasanya blog awak berat,lambat loading..

Great Teacher Onizuka

farida tarmize berkata...

kat mane nak timbang blog?uih..jakunye..bru sye tau ade tmpat tmbang blog..

dulu pon cam awak gak,ske taruk widget..bler dah lame rase macam semak je.last2 yg tinggal yg penting2 je.

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat