Isnin, 29 Jun 2009

I wish! [ hari yang paling teruk]

SAYA BERHARAP!

saya berharap ~ agar praktikal saya di bahagian sajian cpt2 habis, amat menyesakkan berada di bahagian tersebut.

saya berharap ~ kalau xcpt hbs pun, abg h akan berenti keje di situ bermula dari esok.

saya berharap ~ kalau dia xberhenti keje pun, Tuhan bisukan mulutnya supaya dia xboleh bercakap. fine!


hari ini merupakan hari yang paling menyesakkan bagi saya sepanjang saya praktikal atau LI atau industrial training..nak tau sebabnya? sila baca diari saya dibawah..kalau xnak tahu pun, kena baca jgk! ok..


7.00 am : sampai di tempat keje, tgk tugasan yang diberikan. alamak!!! seram sejuk badan..saya perlu naik ke wad di tingkat 1 bersama abg h...tidak!! nama saya tiada dalam tugasan, ttp selalunya student praktikal perlu naik ke wad 1 kecuali dinyatakan di papan tugasan..(wad 1 mempunyai 4 wad, pesakit pada hari ni seramai 70 orang. selalunya seorang pekerja ditugaskan di situ dan student praktikal yang menolong kerana wad 1 pesakitnya ramai)

7.15 am : mulakan operasi penyajian, sepatutnya tugas saya ialah menyajikan sambal utk nasik lemak, tetapi saya xingin bekerjasama dgn abg h, saya tlg pekerja lain menyajian condiments utk nasi lemak.

7.30 am : Cik Na, pen pegawai di situ, menyuruh saya naik ke tingkat 1 bersama abg h, saya hanya senyum.

7.45 am : selesai operasi penyajian. abg h menjeling. saya cuma buat xtahu. kalau nak minta tlg, ckp terus terang. xperlu jeling2 nak suruh orang faham. saya cuma terus masuk ke pejabat untuk duduk2..

7.50 am: Cik na bertanya, "kenapa atiqah xnaik ke tingkat 1"..sekali lagi saya cuma senyum, kebetulan kak da (salah seorg pekerja) ada di situ. kak da tlg jwb, "atiqah takut".."abg h tu ramai yang xsuka dia..bkn shj mulutnya yg celupar, tp siap dgn perbuatan, kak da yg mengandung ni pun dia langgar mcm tu je".... sekali lagi, saya senyum penuh makna..

8.30 am: saya sedang menulis laporan harian, abg h masuk ke pejabat utk berjumpa Cik Na. Cik Na tanya, "ramai ke kat wad 1"..dia jwb, "boleh tahan"..kemudian dia menjeling kat saya tanpa berkelip2 dgn muka yang tak puas hati.

10.30 am : saya cuba menolong pekerja2 di situ menyajikan sup kepada pesakit. ketika saya cuba membantu, tiba2 berbunyi

abg h: "yg pakai apron berbunga tu xpayah buat keje. apron tu baru, nanti kotor!"

saya: " apron ni lama jamang berjamang doh saya beli"

abg h: apron lama pun, xpayah wat keje. dia tu bukannya reti nak wat keje. lgpun pekerja di sini xpakai apron mcm tu! dia tu xlayak nak keje di sini!

kemudian dgr dia membebel tanpa saya faham apa yg dicakapnya. tp cara dia berckp tu mcm saya ni xberguna sgt2..nada suara yang digunakan tinggi! saya terus tinggalkan keje tuh, dan biarkan dia dgn yg lain2 buat...tp, saya geram dgn diri sendiri..cpt sgt nak mengalirkan air mata.. T_T duhai hati..kenapa cepat sgt tersentuh?

kalau ikutkan hati, nak saje saya menjwb, "saya mmg bkn pekerja di sini! saya dtg ni pun nak tlg! yg sebenarnya saya cuma patut memerhati shj, bkn buat semua keje2 di sini! saya juga bkn pekerja mcm kamu! jika saya keluar dan ada rezeki, saya ialah bos kamu, bukan pekerja kamu! saya xhingin pun nak jadi pekerja di sini!"

tp apakan daya, saya ni seorg yg lemah lembut plus pemalu plus penuh keayuan plus comel tidak mampu berkata2 sedemikian..ok, sebenarnya saya xpunya kekuatan!


saya hairan..tersgt hairan..lebih hairan daripada melihat umi makan nasik ketika dia ckp nak diet..kenapa abg h layan saya begitu? saya xpenah tegur, saya xpenah melawan..saya akan berckp dia dulu yg bertanya. saya xpenah buat salah..tp kenapa dia begitu???

adakah kerana saya tidak cantik?? adakah?? adakah???? kenapa jika tidak cantik, perlu dilakukan begitu?? ini bukan perasaan saya sahaja,ttp mmg jelas dan nyata...sebelum kejadian ni, dah byk kali saya dgr perli-perlian yang menyakitkan telinga, tp saya xpenah ambik kesah...tp hr ni dia mmg melampau!

bukti dia hanya berkelakuan begitu dgn saya:

1. ketika kawan saya berseorangan, dia dtg dan berbual2 dgn kwn saya.

2. ketika kawan saya sedang menulis, dia dtg usik2 sambil melihat kwn saya menulis.

3. selepas kawan saya membuat kerja, dia sibuk ajak kwn saya minum air.

jika saya:

1. ketika saya berseorangan, dia hanya menjeling dan dgr suaranya memerli.

2. ketika saya menulis, dia berbunyi, "hai..pura2 rajin"

3. ketika saya nak buat kerja, terus diperlinya..sehingga saya xingin bekerja lagi..


hari ini merupakan pengalaman bekerja yang plg tak menyeronokkan bagi saya. dgn tiba2 saya jadi pemalas hari. semua kerja2 saya xbuat kerana saya malas nak tgk dan mendengar suara si pak cik h yg dah tua tetapi perangai x matang seperti bdk2 tadika..

sekian, nukilan luahan perasaan saya yang tak menarik..

11 ulasan:

nifi a.k.a beliamuda berkata...

rasa bengang pulak dengan si poyo bernama H tu...

~~nama saya pun mula dengan H jugak..

Tanpa Nama berkata...

mengapa sgt kejam si h=hell tu?
ksian akak. saba kak saba. doa org ditindas salu dimakbulkan. moge die cpt sdr

she_mah berkata...

biasa la tu tqah.
ingatkn pompuan je yg suka perli2 n dengki2 kt org,tp ade jgk laki yg lbh teruk cmtu. pekakkan telinga je tqah.

space4lady berkata...

en h tu tak bersalah..dia mengalami masalah mental dan tekanan jiwa sebab tak leh tgk orang lebih dari dia..hahaha..tiqah..persetankan org camdia..wat nyusah hidup jah..selamat bekerja..:D

lawatan blog berkala..sila update slaluh..:)

mira berkata...

owoss bas0 jate xgun0 gitu.. xsoh laye dio kj. wt bodo jah.. mt0k2 nati dpt blsn smula. yo nikoh ko dop lg kj? igt tuh, wt b0d0 jah klu dio oyk gap02. xpun len kali g kij0 bwk lastik. klu di0 perli kj, bidah laluh kt anu dio. haha

naqiah berkata...

haha,
sokom mira.
tekoh dio dk ngango mulut nk ngato ore tu, tiqah bidah mulut dio.
bia nyo lekat dale tekok.
senyap skit.

hang nadim berkata...

salam ziarah..sabar je lah, semua itu pengalaman yang paling berharga.

mr.panda berkata...

salam..
pun sama n beliamuda nak wak gane kan name start n H..moh kita anti H ramai2..hisyam pun baru lepas praktikal kat alor setar but fun n lot of experience,hope tiqah sabar k..

-atiQah- berkata...

nifi: tqah pun bengang dgn si poyo yg bernama H tu...tp bkn hanifi ye..hehe.. ;-)

liya: xtau nape dia kejam sgt dgn org..org slalu je fikir, tp xdpt jawapan..kalau dia nak mengata belakang, kite xdgr xpe..tp ni sbb dpn2 muka..sedih..

cmah: tu yg tqah cuba buat skarang..tp xblh..mulut dia mmg celupar sgt2..dia ckp kuat2..dah cuba nak pekakkan, tp ttp jgk msk telinga..

tasha: hehe..thanks tasha..betul tu! dia mmg seorg yg mengalami masalah mental dan tekanan jiwa..(ini bkn sy yg ckp, tp bakal doktor ye) ;-)

mira: dio nikoh doh mira..tp xdop anok lagi..kak da hk tlg back-up oghe tu crito td..kak da oyap meme sejok awal2 lg dio napok doh cara pok cik h tu kokre, sbb tu dio buleh tahu oghe xsuko dio..

naqiah: naqiah....mari tlg oghe..kite sama2 bidah..mira pun join skali..haha..

tanjungkasau: hehehe..xnak pengalaman berharga mcm ni.. :-p

hisyam : nok anti pok cik H jah, xse H lain..hehehe..pengalaman oghe pun ok jah, oghe suko kijo situ..tp sbb H soghe oghe jadi putus angin..sakit hati sgt..

kawan2, terima kasih atas sokongan anda..saya buat entri ni bkn utk burukkan sesiapa, tp ingin meluahkan apa yg saya rasa..kalau meluahkan melalui mulut, xde sape yg nak dgr..hehe..sokongan anda amat bermakna bagi saya! chewah!

pg td abg h tu perli2 saya xnaik ke wad tingkat 1 dgn dia semalam..geram! xpasal2 nak perli2..dia xde pun ckp nak minta tlg ataupun ajak naik sama2..ceh!

ajj berkata...

isk..knp die mcm tu..adeh..

penaberkala berkata...

mayb ada pnyakit la tuh..pykit kat sekutul daging yg bernama hati..mudah2an,apa yg berlaku ada hikmah di sebaliknya..moga dpt bersabar

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat