Selasa, 9 Jun 2009

Orang tidak cantik juga mempunyai perasaan

ADAKAH KERANA SESEORANG ITU TIDAK MENARIK, DIA AKAN DIANGGAP SEPERTI ORANG YANG TIADA PERASAAN..

Kenapa jika seseorang itu kurang menarik, tidak cantik, gemuk, pendek, gelap dan seangkatan dengannya, akan dilayan seperti orang yang tiada perasaan?? memang...semua orang sukakan kecantikan dan kecomelan, tp kenapa perlu bias terhadap orang yang tidak mempunyai rupa yang menawan pandangan mata..contohnya..

WANITA CANTIK vs WANITA HODOH


1. kalau bos wanita cantik, walaupun dia marah teruk2 pun pekerja xkesah..dengar je ckp..xde pun rasa nak mengumpat ke apa..tp kalau bos wanita tak cantik tinggikan suara sikit je, terus diumpat oleh pekerja2..

2. kalau wanita cantik meluahkan perasaan kepada lelaki yang disukai, lelaki tersebut akan rasa bangga, senyum terus-terusan, dan sebolehnya tidak melukakan hati wanita tersebut. tp kalau wanita hodoh yang meluahkan rasa hati, wanita itu akan dipandang dengan pandangan yang jelek, dan si lelaki tidak akan kesah untuk mengeluarkan kata2 yang akan melukakan hati si wanita.

3. jika wanita cantik mengada2 tidak apa, org sekeliling ttp akan suka, ttp jika wanita hodoh cuba untuk mengada2, dia akan terima pelbagai jenis kata2 yang menyakitkan telinga..

4. jika wanita cantik xbuat kerja x apa, dia penatlah tu..tp kalau wanita hodoh minta sedikit excuse, eiiii..malaslah dia tuh..

5. jika wanita cantik mengalirkan air mata, semua akan ambik kesah..semua akan bersimpati...tp kalau wanita hodoh mengalirkan air mata, mengada2 betul dia tu! nak ambik simpati..

6. kalau wanita cantik ada byk kelemahan tak apa, masih ramai yang suka..tp kalau wanita hodoh ada kelemahan, hampir semua org jauhkan diri..semua akan nampak buruk dia..

7. jika wanita cantik memberikan cadangan, ramai yg akan setuju..ehh.. bagusnya dia tuh..cerdik..jika wanita hodoh yang memberikan cadangan, eh, dah la xlawa..byk sogheh..demand lebih!


ok...ini hanyalah contoh shj..apa yg saya tulis ni berdasarkan pengalaman saya, pengamatan saya...masih byk lg berat sebelah yang lain, ttp saya sudah lupa...

byk lagi kata2 orang terhadap orang2 gemuk dan tidak menarik ni..apa yang dibuat semua salah..kalau bersukan pun salah..kalau berckp pun salah..kalau diam pun salah..kalau nak bergaya pun salah...kalau nak bercinta pun salah..mcm2 kalau lagilah...sehingga sekarang, saya jadi konfiden diri rendah sbb kata2 orang nih..

saya cuba utk berkeyakinan..cthnya, masa saya plkn dulu..saya cuba utk berckp dihadapan..tp belum sayy berckp, tiba2 dah dgr suara2 yg menyakitkan telinga..

saya sendiri pun tergolong dlm golongan wanita hodoh, dan saya sudah byk menerima bias2 mereka yang berfikiran sempit...ttp saya bernasib baik sbb saya ada byk kawan yang amat baik, yg byk memberikan sokongan, yg tidak pernah melihat kecantikan luaran sebagai utama..dan kwn2 saya byk memberi semangat kpd saya..


JIKA SAYA MEMPUNYAI KUASA UNTUK MENUTUP MULUT ORANG, SAYA AKAN LAKUKANNYA!


kenapa manusia suka sgt berckp pasal org lain..adakah utk menutup kelemahan diri? kdg2 yg dikatakan tu x logik langsung...

sepanjang praktikal selama 3 minggu, mcm2 kata2 org yg saya dgr..


situasi 1:
ketika saya sedang bahagikan lauk, tiba2 berbunyi:

abg h: lap lah peluh tu..nak bg org mkn peluh ke??? (dgn suara perli)

kakak2 lain: mu pergilah lapkan utk dia (dgn gelak2 yg gedik)

abg h: xsei aku..dia kan ada 2 belah tgn..tuhan bagi dia dua belah tgn..tak kan xboleh lap sendiri (dgn suara meluat)

mmg geram sgt2!! saya pun xnak dia lapkan peluh...saya tau saya ckp sifat, xperlu simpati dia pun...padahal hari kejadian ni baru first time jumpa, tp xtau lah nape dia mcm anti sgt dgn saya.. :-(

situasi 2:
ketika membasuh pinggan2, abg h hendak keluarkan tray dr troli, tp saya ada di depan..

abg h: tepi sket...nak kena cucuk punggung ke?? kemudian abg h dan abg botak sama2 gelak besar..abg h dan abg botak mengata mcm2 lagi sambil gelak besar..dan saya tinggalkan kerja saya dan pergi mengalirkan air mata sekejap.. T_T

lps tu, bila kwn saya di situ..

abg h: adik, tepi sikit deh.. sambil senyum sampai telinga..

ok..that's it! perkara utama yang kwn2 saya tiada dan saya ada ialah gemuk..sbb saya xcantik..mgkin sbb tu dia xpasal2 nak anti kpd saya, padahal saya lgsung xde buat apa2 kat dia..


situasi 3:

abg H nak lalu kat jln yg saya ada, bila dia nampak saya, dia pusing semula dan pergi ke laluan lain..tp kat jln yg dia lalu tu, ada 3org lg kwn saya..dengan sopannya, dia ckp, "tumpang lalu adik2"

mungkin org lain x akan faham apa yg saya rasa..mungkin org lain hanya fikir saya yg terlebih sensitif..mmg saya seorg yg sensitif..selepas apa yg berlaku selama ni, kemana2 shj saya pergi, buatkan saya jadi lebih sensitif.. :-(

kakak2 kat tmpat tqah praktikal juga hanya bermuka2 dgn kita..mmg bkn semua, tp hampir semua..

diorang cuma baik dgn kita bila nak minta tlg..senyum manis sampai ke telinga bila nak ajak saya tlg wat keje..

bila saya buat keje lebih -
"atiqah ni rajin sgt..xleh tgk aku..sakit hati"

" tahun depan dpatlah anugerah cemerlang atiqah tu"
(anugerah cemerlang utk pekerja yg cemerlang utk setiap tahun)

bila saya cuba xbuat keje -
"malas atiqah ni, mari wat benda nih"

"atiqah wat ni ye, kak nak wat benda lain" (padahal kakak tu cuma pegi duduk)


kdg2 mereka suka mengata perkara yang lgsung xrelevan dan xde kaitan dgn mereka..cthnya, ada seorg kak S yg xdpt wat keje berat dan selalu pengsan....tp selalu je kakak2 lain asyik memerli, sepanjang masa.. padahal kak S bkn saja2 pengsan, tp mmg kesihatan dia xbrape baik..

AIIIISSSSHHHHHHH....GERAM SGT2!!!

di sini, saya baru sedar yang pendidikan amatlah penting..dgn pendidikan menjadikan seseorg tu lebih rasional..lbh menghormati org lain..walaupun bukan semua org mcm tu...tp itulah yg saya nampak..kawan2 sekolah saya, yg rata2nya berpendidikan, semuanya pandai menghormati orang lain..

Ya Allah, kurniakanlah aku kesabaran...aku mohon kepadaMu Ya Allah..permudahkanlah kehidupanku..

p/s: maaf kalau ada yg xsenang dgn entri ni, ini hanyalah untuk meluahkan perasaan..

16 ulasan:

░♥si lampu neon♥░ berkata...

eeeeeeeeeee tak suke nye orang centu , suka jaga tepi kain org!

Fadhlina Budiman berkata...

biasalah..orang mcmtu dah byk dalam dunia ni..just be patience okay.

she_mah berkata...

sabar je lah tqah..cmah paham.sbb sy jgk tergolong dlm golongan tak cukup pakej. bak kata 'mulut org xdpt ditutup'.. biar lah orang nak mengata kita hari ni, hari lain mereka akan dapt blsan setimpal. asalkan kita bukan nya buat jht kat org

nasib baik kita ada kwn yg memahami kita.yang selalu tolong dan menyokong kita.kan.. :)

naqiah berkata...

"pendidikan menjadikan seseorg tu lebih rasional"

setuju!
tin kosong kuat berbunyi~

tidak hidup dek puji,
tidak mati dek keji.
kan?
:)

be strong bebeh~
^^

husna berkata...

hurm...teruk gak kalau hadapi situasi macam tue...
tp x pe tqah...sabar byk2...kadang2 org mmg x nampak kebaikan org lain...tp kalau yg buruk...cepat je...x kisah lah macam mana pun rupa and fizikal kita...tp kena INGAT satu perkara...semua tue kurniaan ALLAH...dia yg maha mengetahui....so...selagi kita bersyukur...dan redha dgn kurniaannya...maka kita tergolong dalam org2 yg di sayangi nya....kalau org mengutuk or x puas hati...makna nya dia mengutuk or mempertikai kekuasaan ALLAH yg maha ESA....be strong dik....

beliamuda berkata...

rasanya, sume yang bagi komen ni girl kan.. hmm..

Tqah, sabarlah... jangan sampai salahkan diri sendiri.. baguslah Tqah ada kawan yang memahami..

-atiQah- berkata...

terima kasih semua...terima kasih byk2..kwn2 semua byk memberi semangat kpd tqah...terima kasih! :-)

betul ckp cmah dan nifi..nasib baik saya masih mempunyai family, kwn2 yg masih menyokong saya...yg ada di sisi saya bila saya sedih dan berkongsi kegembiraan bersama saya..tp kwn begitu mmg susah sgt nak dicari sekarang.. T_T sekarang saya byk kwn yang hanya pandai ketawa bersama2, tp tidak dpt menangis bersama2...

betul ckp naqiah..tin kosong kuat berbunyi..pendidikan mmg amat penting..tersgt penting..tanpa pendidikan kita tidak akan dpt berfikir dgn baik..tanpa pendidikan kita akan jd seperti org yg x bertamadun..dan dengan pendidikan juga, kita akan dihormati.. :-)

thanks sis una..terima kasih! :-) tqah mmg bersemangat bila baca komen una..mmg ada hikmah dgn fizikal tqah yg begini..I can see it! :-D

-atiQah- berkata...

oh ya..lupa nak cerita...ptg tadi, masa tqah naik ke wad, tiba2 dgr seorg penjaga pesakit, "eh..awok ni misi (nurse) ke? besarnya awok..xsong (sesuai) langsung nok jd misi"..

emm..tqah xpenah jumpa, xpenah tgk, xpenah kenal jauh sekali penah wat salah dgn dia..tp kenapa tiba2 mulutnya berbunyi? ok...mmg mulut manusia x dpt ditutup..asalkan kita xsama2 bermulut jahat dan ikhlas dalam semua perkara yg kita lakukan...

kan kawan2?? :-)

husna berkata...

btol2...

NurulAinWASI berkata...

x seko ad lg ore hok ado pandangan cetek gitu.huhu.sabarlah syg! x yoh kesah la kt org2 hok pelik tu.hehe.ain pun sokong kate2 naqiah.hehe. be strong,k!

-atiQah- berkata...

hehehehe...thanks ain!
tu lah...oghe pun xseko ado lg org hok berfikiran gitu..
mcm eili kato, napok sgt org tu xmatured..
kalu msa zmn2 skoloh dulu buleh diterima lagi...

cthuwaina berkata...

bengongnye org kt hsptl 2 k.tqah...
xprnh sy jpe org jahil g2...
koya,bodoh,bahlol!!!!!
krm slm maut ah ke org hok ngate ke k.tqah 2...
pas2 k.tqah lau bleh sepak jer yeorg o...
ha3...
biar pdn mke...
sdap mulut je kte ke org...
ye org bkn mende,yeorg 2 juz jeles jer.smpi sggup wt g2.
org desperate je wt g2...
neway k.tqah,b'usha,b'usha!!!!

-atiQah- berkata...

hahahaha...et, kalau la oghe buleh sepak org2 tuh.. :-p

thank u et..bila et on9 leni? cpt2lah update blog tuh..oghe nok jd pembaca setia blog et nih..

fafau-gule2 atiey berkata...

eee trok nye mreka2 2....
pukoL rmai2 kang...

ase mrh gak nie...suke suki je nak judge org dr rupa..pantang betOl

amal berkata...

steady je la tikah..

p/s pompuan yg cantik tidak akan dipandang dan memandang. :)

Tanpa Nama berkata...

yepp... sy pon gemuk..... macam2 rasa.... tentang berpendidikan lain cara nya.... cm ne,.... sy dah kne... student cun... markah final perghhhhh..... orn cm sy lak.. hmmmm... wlaupun stdy berie.... jawab full ikot buku... but what i get??? hmmm....same jeee..... sy bersyukur sy dilahirkan sempurne... bukan niat sy nak perlekeh ciptaan Allah... malah ciptaan Die sgt indah... tetapi... manusie ni yang mencerminkan kite ngn kutukan....

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat