Khamis, 28 Mei 2009

SAYA SUDAH DEWASA!!!

masa kecik2 dulu tqah slalu je anggap hanya org dewasa je yg bekerja..
dan sekarang, tqah dah dewasa sbb dah memasuki alam pekerjaan walaupun sebenarnya latihan industri je..

HARI INI DAH GENAP TUJUH HARI SAYA BEKERJA!!
(emm..napok bersemangat dop bila wat tulisan besar ni??)

ok, di sini tqah ceritakan sedikit sebyk sepanjang tujuh hari tqah bekerja..

hari pertama (20hb mei) ~saya pergi lapor diri dalam perasaan yang berdebar2..sepatutnya daftar pukul 8.10, tp sy sampai pukul 8.15..LEWAT!!! takut..huhu..tp nasib baik xde apa2..
~ diperkenalkan dengan pengurus,pegawai dan seangkatan dgnnya..juga diperkenalkan dgn HUSM..
~ sistem kat sini, ada 2 bahagian..
1. penyediaan
2. sajian
~shifnya:
penyediaan- 6.30 pagi hgga 1.30 ptg dan 9.30 pagi hingga 5.30 ptg
sajian- 7 pagi hgga 2 ptg dan 1.30 ptg hgga 8.30 mlm
~ saya dan nurul masuk bahagian sajian dahulu..
~ lepas diberikan penerangan, kami berempat iaitu saya, nurul, mai dan faz hanyalah duduk, rehat2, berbual2..xde apa2 yg blh dibuat...mmg bosan yg sgt2!! penat duduk saje tanpa wat keje mcm tu..kalau dapat balik rmh kan best..kami duduk2 dr pkl 11 pagi hinggalah pkl 5 ptg..
~ saya lebih rela baca nota subjek law, buat game sudoku selama 4 jam xhenti dan menonton berita tamil yg saya langsung xpaham daripada duduk2..penat!
~ selama 5 jam mulut saya xberhenti2 pot pet pot pet kerana teramat bosan..
~ pkl 5, saya tersenyum lebar hingga ke telinga kerana dah dibenarkan balik.. :-p

bahagian belakang dapur..menunjukkan saya tersgt bosan sehingga pergi berjln2 ke belakang dan mengambil gambar yg lgsung tidak cantik dan bermotif ini..

hari kedua (21hb mei)
~ saya pergi dlm keadaan berdebar2 sekali lagi kerana runsing utk duduk2 dari pg sampai ke ptg
~ kami dibahagikan ke bhgian masing2..
~ nasib baik, saya dan nurul cuma duduk2 dari pkl 8 hingga pkl 11 shj, kemudian kami pergi tlg2 pekerja2 plating makanan..
~ kami ikut kak su, pekerja sajian ke wad, kami tlg2
~ kemudian, kami duduk2 lagi sampailah petang..
kami sempat mengambil gambar, menunjukkan kami xde keje utk dibuat

hari ketiga (24hb mei)
~ sekali lagi saya berdebar2 kerana kami sudah diberikan shif yg berbeza, dan saya perlu bekerja seorg diri..
~ shif saya : dlm minggu ni 3 hr pagi, 2 hr ptg
~ kerja pertama, tlg org plating..tudungkan bekas2 mkanan
~ kedua, ikut kakak pekerja pergi bahagikan makanan ke dalam wad
~ ketiga, duduk rehat..huhu..bosan duk saje..bkn knal sape2 lg..
~ keempat, susun bekas sup, tudungkan bekas2 sup
~ kelima, tlg plating makanan tghhari, bahagi2kan buah
~ keenam, naik ke wad lagi, pastu pungut bekas2 mkanan slpas stgh jam
~ ketujuh, basuh bekas2 makanan
~ kelapan, balik! hehehehe..

bekas2 sup yg saya tlg susun dan tutupkan penutupnya.. ;-p

hari keempat, kelima, keenam, ketujuh
~ sama mcm hari ketiga

* masa praktikal ni baru tqah nampak dgn jelas apa yg tqah blajar selama ni (bukan bermaksud saya ni buta tau..)
* tqah nampak diet2 yg sekian2 utk pesakit yg sekian2..
* yg popular kat spital, normal diet, diabetic diet, low salt diet, blend diet..
* baru tahu perasaan guna trayline, utk centralised system mcm kat HSI, jb..
* tqah jugak dpt jumpa mcm2 jenis pesakit..ada yg ckp byk, ada yg byk songeh, ada yg sakit tenat, sakit biasa2...dah masuk mcm2 jenis wad..plg kesian bila masuk ICU..wad raja kelantan pun dah masuk tadi.. :-p tp raja dah keluar dah pun..

nilah keje tqah hari2..mungkin kat bhgian ni dlm sbln, pastu ditukar ke bhgian lain...mgkin bhgian penyediaan, pejabat utk develop menu dan lain2..

ok, di sini tamatlah laporan saya yang bosan ini..sekian..

8 ulasan:

husna berkata...

waaa...bestnya....satu soalan...adakah anda berpuas hati dengan kerja anda skrg and ape pengalaman yg x dpt di lupakan stlh 7 hari bekrja kat husm...sekian....hehehehe

-atiQah- berkata...

terima kasih atas soalan itu, sis una.. :-p hehehe..
emm..puas hati dgn keje skrang..sronok..dpt byk bergerak, mkn pun dpt dikurangkan...harap2 rurun berat bdn ni una..hahaha..

pengalaman yg xdpt dilupakan, bila bwk troli mkanan, tp xpandai nak imbang lagi..tiba2 pegi langgar pintu dgn kuat, semua org tgk..malu2..hehehe..nasib baik xlanggar org..

plg suka bila masuk wad, dpt tgk pesakit2..rasa insaf.. :-)

Ahlami berkata...

tqah dah kerja?
waaahhh...best aje nmpk..hihi..pengalaman baru tue...klu dh keje, leh blanje kak ami nnti...kih3...

-atiQah- berkata...

hehehehe...xkeje lagi ni kak ami..
baru LI..xdpt apa2 elaun pun.. :-p
cuma kalau sungguh2 dpt kurus sket...hahaha..

kak ami lah yg kena blanje tqah...hehehe..kak ami, nak resepi pasta.. ;-)

Fadhlah berkata...

wah..beso tu wad diraja kelantan..masuk dulu sekali jerk..itu pon masa tg anis tu masuk wad..biasa la..melawat kengkawan..hehehehe.

Fadhlah berkata...

ami gelak kat org//mu tu bila nak kerjanyer?hehehe

-atiQah- berkata...

cikgu kwn dgn tg anis???? :tone dlm keadaan terkejut dan mata terbukak luas: hehehe..

hehehe..btul tu cikgu..kak ami bilo nok kijonyo? ramai hok tggu utk dibelanja nih..

beliamuda berkata...

kat USM ek.. hmm..

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat