Rabu, 6 Mei 2009

KETIKA CINTA BERTASBIH

Pernah baca novel 'ketika cinta bertasbih' (KCB) oleh Habiburrahman El Shirazy atau Kang Abik?
tqah betul2 'gila' dengan cerita ni..mmg ketagih sgt2 dengan novel nih...tqah rekomenkan semua orang baca novel ni...byk pengajaran yang ada dalam novel ni, byk yg boleh kita ambik jadikan pedoman..

bila baca novel KCB ni, tqah rasa diri tqah kecik sgt...sekecik2nya..
ni baru baca 'watak orang biasa' yang direka..tqah dah rasa kecik dan berharap dlm jadi watak dlm novel tuh..kalau baca kisah hidup RASULULLAH dan SAHABAT2NYA, lagilah rasa kecik diri ni...

source : forum cari

nilah Kang Abik, penulisnya ketika pesta buku kat PWTC..kalau tqah ada kat situ, tqah pun akan minta tandatangan dia...tqah betul2 kagum dengan cara penulisan dan penyampaiannya..watak2 yg direka mcm betul2 hidup...meresap ke jiwa..

bagi pandangan tqah, novel KCB ni lagi best dan seronok dibaca daripada novel 'Ayat-ayat Cinta' (AAC)...watak2nya lebih realistik..tak sesempurna Fahri dalam ACC..menggunakan watak2 orang Indonesia seperti Anna, Eliana, Husna..bukan seperti watak2 Maria dan Aisya yg asalnya dari Mesir..bila menggunakan watak orang Indonesia dan bercakap dalam Bahasa Indonesia, penyampaiannya lebih mudah difahami dan dihayati..

novel ni sedang difilemkan dan akan ditayangkan pada bulan Jun di Indonesia..filem ini dihasilkan dengan lebih berhati2 dan tak mengecewakan seperti ayat2 cinta..Kang Abik juga turut serta dalam penggambaran filem ni supaya jiwa novelnya sampai semasa penggambaran tersebut...

pelakon2 filem ini terdiri daripada 5watak utama, iaitu Azzam, Anna, Eliana, Husna dan Furqan..audition khas dibuat untuk mencari pelakon2 filem KCB dan lebih kurang 7000 peserta yang menyertai termasuk artis2 yg sudah mempunyai nama..14peserta yang layak akan dibuat pemilihan akhir untuk memegang 5watak utama..ala-ala akademi fantasia gitu..ada penyingkiran..siap wat live lagi.. :-)

14 calon akhir..

5 watak utama yang dipilih...sorang saja artis, iaitu Alice Norin yang memegang watak Eliana, yang lainnya semua orang biasa..

oklah...setakat ini dahulu...tqah mmg menantikan filemnya keluar, dan xsabar2 nak menontonnya...skarang ni tgh nak membeli novel 'Di Atas Mihrab Cinta' :-)

maaf ya..kalau bosan..tqah mmg xpandai nak menulis.. :-p ost filem ni tqah akan postkan lirik, url untuk d'load dan videonya dalam post yang kedua ye..

2 ulasan:

Bonbon Chaud berkata...

saya pun ade dgr pasal novel nie,nnt balik nak belilah...dah lama tak beli novel...minat baca komik nie pun start tahun nie...i'm new in this world...hehe...

-atiQah- berkata...

mmg best cerita ni...mmg xrugi beli..bila start baca tuh, rasa mcm xnak lepas...

oooo...baru start baca komik ye..saya start tahun lepas...byk yg saya dah kumpul.. :-)

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat