Selasa, 12 Mei 2009

Trip akademik ke Johor Bahru



Trip ni berlangsung pada bulan Mac yang lepas..walaupun cerita ni dah basi, dan perlu dibuang ke tong sampah kalau tak ia akan menjadi busuk yang sangat jika ianya makanan, tetapi saya tetap nak ceritakan jgk..(tgh2 mlm, ayat pun berbelit2 mcm mata yg kuyu sbb tahan mengantuk tapi ttp nak post dalam blog jgk) =p

ok..serius..pada 12, 13, 14 Mac lepas, bdk2 kelas tqah, HMD 5FA mengadakan lawatan akademik ke Johor Bahru untuk subjek FOODSERVICE SYSTEM AND OPERATION (FSO) yang merangkumi 20% daripada markah keseluruhan..ok, sbb tqah x nak tulis byk2, walaupun dah tulis byk, kita teruskan dengan gambar2 yang amat menarik dan akan memukau anda semua yang melihatnya, dan x akan berkelip2 mata anda kerana terpegun melihatnya..jom, kita terjah gambar2 tersebut!


kami semua berkumpul pada pukul 2.00 dan dijangka akan bertolak pada pkl 2.30..masing2 bwk beg mcm nak pegi trip selama seminggu, bukannya 3 hari 2 mlm, terutamanya saya! =p takut baju x cukup maa..sbb tu bwk byk n lebih..hehehe..



my partner~teha
ketika bas sampai, semua xsabar2 nak pergi mendapatkan bas, seperti hendak peluk cium bas setelah berpuluh tahun x jumpa..hihihi..lepas simpan brg2 di dalam perut bas, semua bersemangat memilih tempat duduk yang digemari dan bersama pasangan yang digemari...termasuklah saya!

kami semua sampai ke Johor Bahru pada pukul 1 pagi, ianya merupakan perjalanan yang memenatkan, dan terasa seperti hendak terbang balik ke bilik di rumah untuk membaringkan diri di atas katil kerana penat mengkakukan diri di dalam bas..kami terus ke UTM untuk mencari tempat penginapan dan kemudian kami ke Mc'D yg berhampiran utk membeli makanan kerana semua dah lapar..kami pulang ke bilik penginapan di UTM pada pukul 2 pagi dan dapat melelapkan mata pada pukul 3 pagi..

keesokan harinya, 13hb Mac, kami semua akan ke tempat2 yang telah dijanjikan sebelum ni iaitu Hospital Sultanah Aminah, Hospital Sultan Ismail dan KPJ Johor..kami semua diwajibkan berkumpul pada pukul 6.30 di dalam bas, tapi tqah dan kwn2 serumah yang lain terlewat bangun..aaiiyaaa...mmg kalut sgt2..sampaikan ada yg xsempat mandi..opppssss!!!


1st destination-Hospital Sultanah Aminah (HSA), [tempat mr. alien belajar..ihiks]
emm..agak klasik, ttp damai..suanasa kerja yang tqah suka..hehehe..mgkin sbb tqah ni old-style kot..suka yg klasik2..HSA ni dah lama dibina, sbb tu ia menggunakan DECENTARLISED SYSTEM..jauh berbeda dengan Hospital Sultan Ismail..lagipun HSA menerima lebih seribu pesakit setiap hari..


2nd destination-Hospital Sultan Ismail (HSI)

Hospital ni mempunyai kontrak dengan Besta dan pegawai hospital tersebut hanya observe yang pihak Besta lakukan..HSI menggunakan CENTRALISED SYSTEM..kalau nak tahu lebih lanjut, sila pinjam buku introduction to foodservice di perpustakaan..kami bertuah kerana ketika kami sampai, mereka sedang plating makanan, dapatlah tgk cara mereka..kalau x silap tqah, HUSM pun menggunakan kontrak bersama Besta..kiranya nanti masa LI tqah pun akan keje mcm diorg..hehe..


Selepas mendapatkan segala maklumat, kami pulang dari HSI dlm pukul 1 ptg..tgk, kami semua yang COMEL2 sedang menunggu bas.. =p


3rd destinantion- KPJ Specialist Johor Bahru

Ketika ni, kami semua dah penat dan xdapat tumpu sgt terhadap penerangan yg diberikan..hehehe..pada masa tu, semua berharap dapat cpt2 habis.. =p


setelah menyalin baju formal kepada x formal..

pemandangan daripada jejantas City Square


Selepas tamat lawatan akademik kami, kami mulakan lawatan untuk suka suki pulak..mula2, pegi City Square..kami tukar baju dlm bas tau!! Tp xtermasuk saya! Hehehe.. :-p hebat x kami??


Lawatan suka suki yang kedua, kami pegi makan kat tepian terbrau...mcm2 yang dipesan oleh kwn2 tqah..ermm..termasuk saya ke x?? hehehe..tqah tempah nasi goreng dan tauhu bakar…cedap tauhu bakar…kwn2 yg lain ada tempah sotong kangkung, kerang, char kuey bakar dan mcm2 lagi!


Lawatan suka suki kami yang ketiga, kami ke DANGA BAY! Jeng..jeng..jeng..apa yg berlaku kat Dangan bay?? Tqah dapat jumpa my mr. alien..hahahaha…mmg gumbira x terkata.. (^ _ ^) dia siap hantar tqah ke bas lagi…control ayu je tqah depan kawan2 dan lecturer.. :”>


Okay, kemudian kam teruskan lawatan suka suki kami yang keempat..kami ke Pandan City..masa tu dah pukul 12 mlm, ramai yg berharap xpegi..tp kami pegi jgk..dlm pukul 1 pagi baru dapat bertolak balik ke UTM…semua dah rimas masa tuh..badan melekit..berpeluh…terutama orang yg xsempat mandi pada pagi tuh…(sape tu ye? =p)


Setelah sampai di UTM, kami memandikan diri dan menyegarkan diri dengan sepuasnya..dlm pukul 2, saya dan Fateha menyambung lawatan suka suki kami dengan berjumpa kawan kami yang tersgt baik, kan Mira?? Mira dan kawannya membawa saya dan teha round2 UTM dan minum2 dan makan2..terima kasih atas roti canai ye Mira..nanti oghe blanjo Mira plop lain kali.. (^_^)v


14hb Mac, kami akan bertolak balik..sebelum balik, kami meneruskan lawatan suka suki kami…


1st, pegi mkn kat kedai mamak yang dekat dengan pasar..


gambar ihsan Muiz


2nd, pegi Tebrau City..tersgtlah besar..tp tqah cuma sempat menghabiskan masa selama sejam yang diberikan di dalam tandas sahaja.. T_T huhuhu..nak pegi lagi sekali!!


3rd, kami ke Kota Tinggi Waterfall..emm..xde apa2 yang nak diceritakan..kami mandi manda, suka suki, gumbira gumbiri..mcm2 ada! Kami semua bertolak balik ke Dungun dalam keadaan yang kepenatan.. :-p


Pada pukul 12 tgh mlm, kami akhirnya selamat sampai di Dungun..bila tqah menjejakkan kaki di dalam bilik je, terus mulut tqah bercerita pot pet pot pet sampaikan my rumates semua bosan nak dengar...hahaha..

Okay, di sini sahaja laporan saya yang dah basi..sekian terima kasih..


6 ulasan:

Fadhlah berkata...

best nyer trip nie...nak ikut join lain kai ble tak?

-atiQah- berkata...

hehehehe...lain kali tuh ada lagi ke dop xtau.. :-p tapi kalau ada, bleh jah.. :-)

mira berkata...

hahahahahhaa wt gap0 laa lmo2 dale tndas mckj weii?? rugi laa xleh round tebrau gak..ngeh2 0k, sy menunggu janji manismu itu..pizza deh?

-atiQah- berkata...

meme pun...oghe de g kedai buku jah...huhuhu...raso rugi sgt..nok g lagi!
buleh2...piza hok 2ya tu deh...pilih lah kerai roti mano pun.. =p

husna berkata...

mesi best kan trip nie...jd memori plg manis kat uitm..

-atiQah- berkata...

hehehehe...tu lah una..
trip2 mcm ni lah yg meninggalkan kenangan manis di uitm.. :-)

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat