Ahad, 15 Mei 2011

kenapa saya berniaga?

motif utama orang meniaga mestilah untuk mencari sumber pendapatan yang halal. sama juga mcm saya, mencari sumber pendapatan sampingan... :) ketika degree ni saya tak dapat PTPTN, umi pulak beli kereta untuk saya. jadi rasa mcm:


ishh tak bestnyaaa nak mintak duit selalu, lebih baik cari duit sendiri..jadi bolehlah belajar atas usaha sendiri.. (walaupun tiap2 bulan abah tetap bagi duit) :)




haa..tulah antara sebab utama saya meniaga sekarang.


selain tu, saya memang suka meniaga. sejak kecil, saya selalu impikan untuk bukak perniagaan sendiri. ada perniagaan sendiri. tapi perniagaan dalam bidang makanan. :')


sekarang ni kepala memang asyik fikir mcm mana nak ada perniagaan sendiri. contohnya:


-bila masuk kelas STRATEGIC MANAGEMENT, saya selalu fikir macam mana nak strategi saya dalam perniagaan nanti.

- bila masuk kelas DESIGN n LAYOUT, saya selalu fikir macam mana nak design restoran/bakery/kiosk saya nanti.

- bila masuk kelas FINANCE, saya selalu fikir tentang kos2 dalam bidang perniagaan makanan, macam mana nak cut cost dan macam-macam lagi..



saya betul-betul minat berniaga dan impian saya semoga saya ada kedai sendiri satu hari nanti. saya suka baca kejayaan usahawan, saya suka baca kisah2 orang kaya disebabkan berniaga. saya selalu fikir mcm mana orang mula berniaga sehingga menjadi usahawan berjaya. macam mana orang berniaga sehingga dapat menampung perbelanjaan harian, keluarga dan menjadi jutawan. banyak benda yang saya fikir tentang perniagaan. macam mana nak mulakan, dan macam mana meneruskan. :')


impian sejak kecil, dessert house.




sekarang ni bila dah mula meniaga, saya baru sedar rupanya meniaga ni bukan perkara yang mudah. bukan perkara yang senang. perlu tempuhi banyak halangan. perlu tempuhi banyak dugaan. perlu komitmen yang tinggi.



semalam bila saya bukak blog perniagaan saya, www.homemadechoc.com saya terima msg dari guest di chatbox. dia cakap saya lepas tgn n tak bertanggungjawab. padahal saya tak tau cerita sebenar pun. takde pun orang datang suruh ganti rugi, atau tanya saya apa2..tiba2 terus tulis kat blog..



oh, berniaga kecil-kecilan pun ada dugaan. berniaga besar-besaran mestiiii lagi besar, jadi bersedialah atiqah! :)



i wish my dream comes true.. :) insyaAllah..




2 ulasan:

cmah berkata...

keep it up tqah! cmah pun teringin nak berniaga. cuma taktau nak cari supplier. Insyallah 1 hari nanti ikut jejak langkah tqah.tqah beruntung, memang pandai dan belajar buat kuih.. :) moga cita2 tqah tercapai..Amin~

Ardini Humaira berkata...

memang banyak cabaran.. kalau dni, sealu pening kepala untuk pos guna pos ekspress yang kadang2 lambat sampai pada customer.. leceh.. seminggu tak sampai2. kita kena bantai. padahal ,posmen yang wat hal. tak pon dia tade kat umah masa pos laju p hanto parcel. mula nak salahkan kita. huhu... apapun, kena banyak sabar hadap perniagaan ni tak kira perniagaan kecik besar.. makin besar perniagaan kita makin banyak dugaannya :) Goodluck Tqah!

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat