Jumaat, 27 Disember 2013

My Wedding Story: Malam akad nikah

Salam...

memori ni dah lama berlalu. saya sendiri pun ingat-ingat lupa. jadi sebelum lupa terus, haruslah tulis di dalam diari umum ni dulu. hehe. 

Majlis akad nikah antara saya dan En Alien pada 10.8.2013 bersamaan 3 Syawal. tapi sebenarnya dah boleh dikira sebagai 4 Syawal sebab berlangsung selepas maghrib. Perbincangan kami, selepas isyak. Akad dilangsungkan di rumah. sesetengah tempat tok imam dah tak pegi rumah dah kan. kena pegi ke masjid. kami pasangan ketiga yang dinikahkan malam tersebut.


Perancangan saya, pukul 6.30 dah nak mandi. tapi ada hal yang tak dapat dielakkan, pukul 7.30 baru mandi. tiba-tiba adik ketuk pintu bilik air. "kak, juru mekap dah sampai". alamak! terus mandi sepantas kilat. G jumpa MUA (make-up artist/jurumekap), dia cakap pakai baju terus. lagilah saya kalut. haha! dah la dia ada hal lepas tu. bila tau lagilah saya kalut. dah la memang sejak azali memang kalut kalau ada apa-apa. :-P


Pukul 8 dah siap mekap, dah pakai baju, tudung, veil dengan lengkap. tapi sebab kalut sangat tadi, rasa panas je muka. sedara-mara dah mula datang. Nurul ckp jangan jalan banyak nanti mekap cair. tapi manalah saya nak dengar. mana boleh senyap sorang2 dalam bilik. sekejap2 g bilik umi. skejap2 g bilik adik. skejap2 masuk bilik balik. hehe. tiba2 masuk msg. Mr Alien cakap dah bertolak. dah nak sampai. rumah kami cuma dalam 10-15 minit je. 

sebelum rombongan sampai sempat bergambar dengan umi dan abah.


Tanya abah Kamal dah boleh datang ke. abah kata tunggu dulu, lepas isyak. risau dia tunggu lama. jadi diorang berenti solat isyak kat masjid dulu. yang lawaknya, adik mr alien cerita..sepatutnya 4 rakaat, tapi pandai-pandai je mr alien buat 3 rakaat je. haha! sebab terlampau berdebar dia kata. balik rumah solat balik.


Dalam pukul 8.20 malam rombongan lelaki dah sampai. masa tu memang saya dah duk senyap-senyap dalam bilik. umi cakap upacara batal air sembahyang buat dalam bilik. lagipun kat luar ruang terhad. tok imam belum sampai. kebetulan hari tu ada perlawanan bola. tapi saya lupa perlawanan apa. kusyuk diorang tengok bola sambil menunggu. kawan-kawan kat dalam bilik tolong intai ke luar. diorang datang report, Kamal mata tengok bola, tapi fikiran nampak macam ke lain. hehe!

 masing-masing kusyuk menonton perlawanan bola.


Dalam pukul 9 macam tu, akhirnya tok imam sampai. masa tu saya pulak yang berdebar. tulah seronok sangat gelakkan mr alien sebelum tu. haha! bukan setakat berdebar, siap sakit perut. nasib baik bilik air dalam bilik jgk. sekejap2 masuk bilik air. sekejap2 duduk. sekejap2 berdiri. hehe. 


Masa akad nikah, semua yang dalam bilik keluar. nak ambil gambar. dalam bilik cuma saya dan sorang lagi kawan, Ada.


tiba-tiba rasa popular macam artis. hehehe! 


dalam berdebar-debar tu, akhirnya saya sah menjadi isteri kepada Kamal Amry. :')



selepas akad nikah selesai, mr alien masuk ke bilik dah teruskan dengan upacara batal air sembahyang, penyerahan mas kahwin, sarung cincin dan gelang. kemudian, kami bergambar kenangan beramai-ramai.


ni gambar keluarga saya dan adik beradik belah umi. mak ngah-mok ha-mok na-mok ja-ayah juki dan sebahagian sepupu perempuan.



ni pula gambar keluarga baru. :') abe lie (abg ipar kamal), kak ja (kakak kamal), ma, abah, abe yie (abg kamal), edie (adik kamal) dan ikah (adik kamal)


lepas bergambar, semua turun ke bawah untuk menjamu selera. menu malam tu nasi kerabu bersama ayam bakar dan daging bakar kalau tak silap. tapi saya dan kamal masing-masing tak makan. hehe. lepas selesai makan, kamal balik ke rumah dia. saya pula melayan Teha yang dah nak balik ke KL pagi esok. Teha tak sempat bersama2 untuk majlis resepsi keesokan harinya.


malam tu masuk tidur dengan perasaan baru, status yang baru, dan juga hati yang berdebar-debar utk menempuh majlis keesokannya. dalam hati kami, masing-masing tak berhenti berdoa. semoaga majlis kami berjalan lancar dan penuh keberkatan. juga berdoa semoga rumah tangga kami dirahmatiNYA sentiasa. Aminn.


jumpa lagi di lain hari. bye!

7 ulasan:

NinaAz berkata...

Mudanyaa umi tiqah

me suya berkata...

mr alien berdebar but now alhamdulillah.. everything has settled down and tahniah Kaja! rajin2 la menulis.. lagi dan lagi

Mama Zharfan berkata...

selamat pengantin baru :) :)

-atiQah- berkata...

@ninaAz: hehe umi mmg napok muda. tp umur 51 dah sbnrnya. hehe.

-atiQah- berkata...

suya: hehe insyaallah akan menulis lagi dan lagi. sementara ada masa terluang ni.

-atiQah- berkata...

@MamaZharfan: hehehe terima kasih MZ! pengantin lama dh sbnrnya. entri je bru buat. :P

'Atiqah Hanis berkata...

salam akak.
dah lama saya tinggal dunia blog. eh bukak2 blog sekarang akak dah kawin and maybe dah ada anak dah pun.

Tahniah kak ! *sorry lambat heehehe

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat