Khamis, 10 Januari 2013

Manchester UK: Day 1 Stadium Manchester City

Salam semua! 24 Disember lepas saya dan keluarga abang jalan-jalan di Manchester dan Liverpool selama 4 hari. Jalan-jalan sempena cuti Krismas. Kami bertolak pada pukul 12 tengahhari. Kami naik kereta ke Manchester, ambil masa 2 jam lebih perjalanan dari Leicester ke Manchester.

Sampai di Manchester, terus ke penginapan di Premier Inn yang dah dibooking awal. Best bilik Premier Inn. Rate dalam 25pound kalau tak silap = RM125. Katil untuk 4 orang dan bilik pun luas.


luas kan biliknya? sangat selesa! bilik ni untuk 2 adults dan 2 children. sebab hanya untuk 2 adults, jadi saya masuk curi-curi. hehe. sebab kami semua 3 adults. saya naik dulu ke bilik, kemudian baru abg dan kak ipar masuk. Jadi receptionist tak nampak kami macam 3 orang.


Pukul 5 petang, kami keluar bilik untuk pergi jalan-jalan dan makan-makan. Destinasi pertama, stadium Manchester City.


kebetulan waktu kami sampai ke stadium, hujan turun dengan lebatnya. nak bergambar pun susah. cuaca 4 hari kami di sana memang lembab sepanjang masa. hujan memanjang. tapi cuaca tak sejuk sangat. tak sejuk menggigil macam ada salji. :)


Lepas bergambar di stadium Manchester City, kami gerak ke Curry Mile yang terletak di Oxford Road. Sila simpan dalam GPS anda kalau ke Manchester. Tempat makan halal di sini sangat banyak, sampai tak tau nak pilih. Tapi cuisine lebih kurang sama je. Indian, Afghan, Lebanese dan Somali cuisine. Takde cuisine Malay ke, Chinese ke. hehe. semuanya Middle East punya..

Perancangan awal, nak makan di Al-Jazeera. ramai orang Malaysia yang cakap sini sedap. Tapi time kami pergi orang sangat ramai. Jadi kami pun berjalan dari satu kedai ke satu kedai. Pilih kedai yang berkenan di hati. Pastu option kedua nak makan di kedai Afghan..tapi kedai tu pun penuh. Nak sangat-sangat ke kedai Afgan sebab dulu tahun 2010 pernah makan di sini, dan sangat sedap!


Akhirnya kitorang pilih restoran Sadaf. macam yang ditulis, ni restorang Afghan dan Middle Eastern Cuisine. 


Tadaaaaaaa...makanan kami dah sampai


 ini saya punya, chicken kebab. sedap..rempahnya terasa..recommended.

 ini abang saya punya, Qabili Pillaw (nasi kambing) abang saya memang peminat setia kambing

ini yang kakak ipar punya. Chicken Al-Faham. sedap juga. tapi ayamnya kecil dan kurus. 


semangat masing-masing makan. semua dah kelaparan lepas bermandi hujan ambil gambar di stadium. hehe. kami ke Manchester ni bersama 2 keluarga lagi di Leicester. Family kak Linda dan kak Fatiah. diorang kat sini setahun, ambil master..


Lepas makan..jalan-jalan sekejap sepanjang Oxford Road tu. pastu terus balik ke hotel. tidur menyimpan tenaga untuk jalan-jalan keesokannya pula.

to be continued..

bye!


3 ulasan:

Mama Zharfan berkata...

rasanya ada restoran msia kat manchester (me dh ingat2 lupa) nak kena check balik entry me masa me pegi cuti2 manchester thn 2010 :)

Diarihatiku1976 berkata...

bestnya..

NinaAz berkata...

bestnya chicken kebab tuuuuu

jom kongsi link anda di sini! =)

HeartBeat