Salam semua, bagi yang tak tau, saya sekarang digelar full-time baker. prvide homemade dessert.. :) nak tau, cuba tgk sini. :')
Korang tau tak, berniaga ni tak seindah yang kita lihat. dulu, sebelum saya konon-konon menjadi full time businesswomen, saya fikir berniaga ni sangat INDAH. sangat-sangat INDAH. (terus huruf besar nak menunjukkan betapa indahnya berniaga dalam pemikiran saya)
Sekarang, bila dah cerburi sendiri, baru saya tau..di dalam yang indah, ada yang kurang indah. ada yang tak best. ada yang menyedihkan. contohnya:
1. I've paid you, so u're my kuli.
Ini pandangan sesetengah customer. mungkin dia fikir, dia bayar kita..jadi kita ni macam kuli dia. contohnya, ketika saya pergi setting meja candy buffet, tuan rumah cakap kasar, tak pedulikan dan memang betul-betul anggap kita ni sebagai kuli dia. beberapa hari lepas, ketika saya datang ambil barang-barang selepas majlis selesai, hanya budak-budak kecil datang menggangu, mengacau..langsung takde orang tua yang keluar, walaupun saya dah bagi salam berkali-kali. macamlah kita ni peminta sedekah yang berpura-pura cacat, kalau tak nak layan macam mana pun, sekuarang-kurangnya keluarlah tunjuk muka sekejap..kalaulah pelanggan tahu, keuntungan yang saya ambil sangat-sangat kecil..nak ambik untung banyak-banyak tak sampai hati. :'(
kalau dianggap kuli mcm Cinderella takpe. last-last jadi princess dan live happily ever after. *tiba-tiba, takde kaitan dengan isi entri*
2. Kerugian
Kadang-kadang kita si peniaga akan mengalami kerugian. As I said before, saya memang ambil keuntungan yang sikit. sebabnya, saya tak sampai hati. dan umi selalu pesan, kita meniaga makanan, bagi orang makan, jangan fikir keuntungan semata-mata...disebabkan keuntungan yg saya ambil agak kecil, kadang-kadang kesilapan yang berlaku saya yang perlu tanggung. contohnya, barangan yang dipos tak sampai, jadi saya kena bayar balik kepada pelanggan..kalau orang yang ambik untung banyak, dapat cover kerugian tu dengan keuntungan yang dapat..tapi saya, hanya dapat rugi. hehe. tapi umi cakap, "anggaplah takde rezeki..lain kali insyaAllah ada..anggap saja tu sedekah.." :')
3. Kebaikan yang dibuat tak dikenang, kesilapan yang sikit dimaki-maki
Yang ni memang saya selalu kena. kena maki. dalam hati cuma sabar..sabar..kang termaki sama kang.. :-P Hari tu, pernah ada coklat yang saya pos, 2 minggu tak sampai-sampai kat tuannya. tau tak, tiba-tiba adik/kakak pembeli, call saya dan terus memaki hamun. cakap saya meniaga menipu la. paling tak menahan, ayat dia macam ni:
Satu lagi cerita, ada kawan lama yang nak tempah kek. Saya bagi banyak punya diskaun, sebab kawan lama..dan nak kawan happy..tapi, tiba-tiba pelbagai request pulak dia buat. jadi saya macam sponsor lagi beberapa RM. maksudnya, bayaran yang saya minta tu kos pun tak lepas. tapi takpe, memang saya nak buat. dijadikan cerita, kek tu ada silap sikit. lepas tu, kawan lama tu langsung tak berterima kasih, dan gayanya macam marahkan kita, sebab kek dia rosak. jadi, kesimpulannya memang kebaikan yang kita buat, orang tak akan nampak. tapi bila ada silap sikit, memang terus nampak.
oklah setakat itu sahaja benda yang saya rasa tak best bila berniaga. semuanya sebab perangai orang. bila deal dgn manusia ni, memang susah..perangai orang macam-macam kan. tapi berniaga tetap minat saya no 1. benda-benda macam ni tak mematahkan semangat saya. ececehh..hehe..jumpa lagi!
Korang tau tak, berniaga ni tak seindah yang kita lihat. dulu, sebelum saya konon-konon menjadi full time businesswomen, saya fikir berniaga ni sangat INDAH. sangat-sangat INDAH. (terus huruf besar nak menunjukkan betapa indahnya berniaga dalam pemikiran saya)
Sekarang, bila dah cerburi sendiri, baru saya tau..di dalam yang indah, ada yang kurang indah. ada yang tak best. ada yang menyedihkan. contohnya:
1. I've paid you, so u're my kuli.
Ini pandangan sesetengah customer. mungkin dia fikir, dia bayar kita..jadi kita ni macam kuli dia. contohnya, ketika saya pergi setting meja candy buffet, tuan rumah cakap kasar, tak pedulikan dan memang betul-betul anggap kita ni sebagai kuli dia. beberapa hari lepas, ketika saya datang ambil barang-barang selepas majlis selesai, hanya budak-budak kecil datang menggangu, mengacau..langsung takde orang tua yang keluar, walaupun saya dah bagi salam berkali-kali. macamlah kita ni peminta sedekah yang berpura-pura cacat, kalau tak nak layan macam mana pun, sekuarang-kurangnya keluarlah tunjuk muka sekejap..kalaulah pelanggan tahu, keuntungan yang saya ambil sangat-sangat kecil..nak ambik untung banyak-banyak tak sampai hati. :'(
kalau dianggap kuli mcm Cinderella takpe. last-last jadi princess dan live happily ever after. *tiba-tiba, takde kaitan dengan isi entri*
2. Kerugian
Kadang-kadang kita si peniaga akan mengalami kerugian. As I said before, saya memang ambil keuntungan yang sikit. sebabnya, saya tak sampai hati. dan umi selalu pesan, kita meniaga makanan, bagi orang makan, jangan fikir keuntungan semata-mata...disebabkan keuntungan yg saya ambil agak kecil, kadang-kadang kesilapan yang berlaku saya yang perlu tanggung. contohnya, barangan yang dipos tak sampai, jadi saya kena bayar balik kepada pelanggan..kalau orang yang ambik untung banyak, dapat cover kerugian tu dengan keuntungan yang dapat..tapi saya, hanya dapat rugi. hehe. tapi umi cakap, "anggaplah takde rezeki..lain kali insyaAllah ada..anggap saja tu sedekah.." :')
3. Kebaikan yang dibuat tak dikenang, kesilapan yang sikit dimaki-maki
Yang ni memang saya selalu kena. kena maki. dalam hati cuma sabar..sabar..kang termaki sama kang.. :-P Hari tu, pernah ada coklat yang saya pos, 2 minggu tak sampai-sampai kat tuannya. tau tak, tiba-tiba adik/kakak pembeli, call saya dan terus memaki hamun. cakap saya meniaga menipu la. paling tak menahan, ayat dia macam ni:
"awak meniaga online, senang je saya nak jatuhkan awak. kalau tak nak saya sebar benda tak elok, meniaga lah elok-elok"Ya Allah panasnya hati time tuuuu..rasa macam nak cakap je, sebar je lah kalau berani. Allah ada! tapi saya senyap aje..dan tau tak, sebenarnya saya dah nak tolak order orang ni. saya cakap saya dh tak nak buat postage, sebab skarang selalu bermasalah. tapi dia merayu -rayu cakap nak jugak. okay, saya buat. pastu nak coklat warna warni, padahal memang terang lagi bersuluh saya cakap, 3 warna sahaja. tapi saya buat jugak, dan tanpa cas..dengan harapan, pelanggan akan gembira..tapi maki hamun yang saya dapat.
Satu lagi cerita, ada kawan lama yang nak tempah kek. Saya bagi banyak punya diskaun, sebab kawan lama..dan nak kawan happy..tapi, tiba-tiba pelbagai request pulak dia buat. jadi saya macam sponsor lagi beberapa RM. maksudnya, bayaran yang saya minta tu kos pun tak lepas. tapi takpe, memang saya nak buat. dijadikan cerita, kek tu ada silap sikit. lepas tu, kawan lama tu langsung tak berterima kasih, dan gayanya macam marahkan kita, sebab kek dia rosak. jadi, kesimpulannya memang kebaikan yang kita buat, orang tak akan nampak. tapi bila ada silap sikit, memang terus nampak.
oklah setakat itu sahaja benda yang saya rasa tak best bila berniaga. semuanya sebab perangai orang. bila deal dgn manusia ni, memang susah..perangai orang macam-macam kan. tapi berniaga tetap minat saya no 1. benda-benda macam ni tak mematahkan semangat saya. ececehh..hehe..jumpa lagi!
bye! ;-)
12 ulasan:
hmm...just pandangan..setiap perniagaan itu kene amik kira kos dia..pandai jaga kos berjayalah peniaga tu..dlm perniagaan nie..profit is must...tetapi mesti berlandaskan syariat..selalu peniaga xkira hidden cpst..kekadang berniaga nie xbleh kira kawan atau sesiapa lah..bleh bg special price tp xbleh selalu..and selalu kene ingat deal dgn human kene ingat konsep mouth marketing..produk and servis baik..baiklah result..and sebalik nya..just pandangan drpd fendigato...hew hew hew
xpe lah kj.. Allah ada.. janji kj luhur, insyaALLah.. Allah tolong~
huhu. tqah mmg tough, kalo ore kne maki hamun gitu, xse dh jual.
keep it up tqah! :) maaf la ore jare bli nga tqah, sbb jare wat event etep. sokongan moral jh blh wi. uhu.
sabar darling! jnge cpt giv up. i will always support u. n i nk mtk maaf sbb i slalu post mengarut kt homepage u. i gurau2 je
semua keje pun ada cabaran, tapi dealing dgn org memang sgt2 mencabar...me doakan u suksess amiin
@fendigato: hehe..fendi dh ada blog! sejak bila? betul2 fendi..tp tulah, meniaga dlm bidang makanan ni lain sket. kita dh buat sehabis baik, tp masih ada yg xpuas hati. tp Alhamdulillah, masih ramai jgk yg puas hati. :) terima kasih.. :D
@me suya:
betul suya..Allah ada..kena pegang hok tu. asalkan kita betul, kita ikhlas..insyaAllah ok.. :)
@naqiah: naqiah pun rajin beli dgn ore. hehe. terima kasih..sokongan moral pun cukup dh. ;) naqiah sokmo like gmbr2 ore, sokmo puji hk ore wat..tu pun wat ore happy dh. hehe.
@mira: insyaAllah, ore xakan give up. ni impian ore lama dh. hehe. i dah kenal u. u gurau2 pun takpe. i tak kisah. :P
@MZ: betul, deal with people mmg sgt2 mencabar..terima kasih MZ! aamiin!
harap bersabar ye... berniaga mmg byk cabarannya..
amin...
Catat Ulasan